9 DAYS till 18 & TIPS 2
Eticheta sociala si Eticheta de afaceri sunt doua concepte ce au la baza doua valori complet diferite
Initial m-am gandit sa va povestesc cum a fost la cursul de Eticheta si Protocol in Afaceri din 6,7 si 8 octombrie insa m-au oprit doua lucruri: mi-am dat seama ca nu va pot povesti eu, trainerul, despre cat de bun, complex, interesant, util este cursul, pentru ca impactul s-ar dilua in impresia de self-promo dar si pentru ca Bianca Preda, care a participat la curs, imediat dupa incheierea acestuia, a scris un text exhaustiv despre….Cum a fost la cursul din 6,7,8 Octombrie!
Pentru mine a fost un curs important! Primul! Muncit si iubit, cum probabil fiecare trainer isi iubeste primul curs, in care isi doreste sa puna cat mai multe si cat mai folositoare topicuri. Dupa „raspunsul salii” se pare ca a fost ceea ce isi doreau, asadar, organizatorii au mai programat unul in 18 si 19 Noiembrie! In ceea ce ma priveste, cursul mi-a adus un important flux de energie buna, oameni pe care i-am asezat deja in buzunarul de la piept, feed-back-uri si exemple din activitatile lor pe care am sa le utilizez cu placere in interventiile viitoare. Si mi-a adus o buna doza de incredere : in mine, in pasul pe care l-am facut (sa spun si celorlalti ceea ce stiu), in nisa aleasa (a oamenilor de comunicare, din mijlocul carora vin si cu care rezonez) si in oamenii cu care am ales (sau mai bine zis care m-au ales!) sa pornim aceasta aventura. Ceea ce am adunat in 20 de ani de experienta ca om de comunicare ( jurnalist, om de relatii publice, image management, business development) dar si ca antreprenor, este permanent completat de ceea ce oamenii carora le vorbesc, imi impartasesc.
Cursul raspunde provocarilor lumii de azi, comunicarii in epoca 2.0, fiind in cea mai mare parte exemplificat cu experiente traite direct, auzite, vazute si, nu m-am putut abtine , cele mai faine lucruri povestite de colegi si asta il face….. Dar nu mai bine las audienta sa vorbeasca despre curs si initiez acum obiceiul de a aduce dupa fiecare dintre ele, intr-un singur loc, opiniile participantilor: cele bune, cele acide, cele emotionante sau cele cu „idei”?
Va multumesc pentru fiecare feed-back in parte, este apreciat, valorizat si folosit pentru a face din urmatoarea interventie una si mai buna. Chapeau!
“Multumesc pentru profesionalism si pentru plusul de valoare adus in experienta profesionala”
“Felicitari pentru curs. Foarte complex. Prezentarea a fost naturala si solida. Se observa cu usurinta experienta acumulata in domeniul E&P. Mi-a placut ca ai fost deschisa la dialog si atenta la participanti. Consider ca ai foarte multe lucruri valoroase de impartasit celorlalti. Ma consider norocos ca am putut participa.”
„Acum trei ani am decis, impreuna cu colegii mei de la Creative Business Management, ca trainingurile noastre de comunicare au nevoie de o completare venita din partea unui expert in protocol. Nu am sa descriu cum am intors LinkedIn-ul in speranta ca vom gasi persoana care sa vina in fata cursantilor nostri cu un discurs care sa le inspire dorinta de eleganta in comunicare. In cele din urma, am gasit-o pe Cristina Turnagiu Dragna, un profesonist in domeniu si secretarul general al Asociatiei Romane pentru Protocol si Ceremonial. La prima intalnire am stat cu Cristina 3 ore si jumatate si ni s-a parut ca abia am inceput. Erau prea multe de spus si prea putin timp sa le discutam dar am reusit sa ne punem de acord asupra celui mai important lucru: urma sa facem un curs de eticheta si protocol in afaceri iar ea urma sa il sustina. In mai putin de doua luni, cursul era deja la prima editie. Am fost unul dintre primii cursanti pentru ca eu, inainte de toate, am simtit ca mai am multe lucruri de invatat. Ma asteptam sa fiu bine informata dupa curs, dar el a reusit nu numai atat ci sa imi si schimbe perceptii si valori iar aceasta este una dintre cele mai profunde experiente a unui om prezent la un training.
Pe langa regulile practice de eticheta, cursul are capacitatea de a-ti seta o stare. Ti se povesteste despre prima carte de protocol cunoscuta. Nu am sa detaliez mai multe decat ca a fost scrisa de vizirul faraonului Isesi, Ptahhotep, in jurul anilor 2400 BC. Invataturile lui Ptahhotep sunt, de fapt, 45 de maxime pentru succesorul sau, ca acesta sa poata functiona pe principii morale si sa aiba succes. In logica omului pasionat de inedit mi-a atras atentia un element pe care acum il recunosc ca fiind definitoriu pentru oamenii de succes: curtoazia. Acest element a fost exacerbat de Ludovic al XIV-lea, care a regandit regulile de protocol de la Curtea Frantei astfel incat acestea sa puna accentul pe experienta oaspetilor la curte. De aceea, acum spunem ca elementele de curtoazie fac parte din registrul unui om cu trasaturi nobile.
Am invatat ca limbajul meu non-verbal ma prezinta inainte sa o fac eu iar Cristina se foloseste de toate resursele pentru a demonstra acest lucru. Am aflat despre mine ca modul in care strang mana oamenilor ma face sa imi indoi si coloana vertebrala. Am descifrat, cu amuzament, gafele facute de inaltii demnitari atunci cand se saluta si am putut diseca, asemeni unor comentatori eruditi, care sunt lucrurile pe care le comunica alesii nostri atunci cand pleaca la intalniri oficiale.
Mi-a placut recomandarea d-lui Catalin Grosu, Presedintele Asociatiei Romane pentru Protocol si Ceremonial,care a fost alaturi de trainerul nostru la inceputul cursului:
“In 27 de ani de protocol, din care 8 in Palatul Cotroceni, am invatat ca valorile culturale romanesti sunt circumscrise elementelor de protocol si eticheta. Unele sunt invatate in cei 7 ani de acasa iar altele se suprapun si atunci cand esti adult. Toate acestea reprezinta un pavaj pe care sa calci intr-o cariera de succes. Eticheta si protocolul nu sunt lucruri inabordabile, ci trebuie sa devina o a doua natura a oamenilor. Din punctul meu de vedere, eticheta se afla la baza tuturor actiunilor de comunicare, oricare ar fi ele”.
Pentru mine, in calitate de organizator de evenimente, cursul a fost o mina de aur in informatii despre ordinea de precadere a invitatilor mei. Am aflat ca abia in 2016 statul roman a considerat „ca este momentul” sa reglementeze protocolul oficial printr-o lege si ca aceasta raspunde la toate intrebarile pe care organizatori de evenimente institutionale si le puneau pana acum. Acum nu mai ma indoiesc sa raspund unui prefect care crede ca este mai important decat primarul unei comune de 200 de locuitori inainte de a-i spune ca avem o lege care il contrazice. Nu mai vorbim despre presedintele Academiei Romane, despre membri Casei Regale a Romaniei sau ai administratiei locale , care ar trebui sa isi gasesca locul intr-o ordine a discursurilor facuta “ca la carte”, fara emotie.
Daca tot vorbim despre regulile de asezare la masa si de comunicare cu membrii Casei Regale, a vorbit cineva despre faptul ca stema tarii noastre a fost schimbata in 2016 prin alaturarea coroanei regale? Pentru cei care se vor regasi in situatia de a comenta o gresala sau alta a organizatorilor de evenimente, poate este cazul sa afle ca acum avem legi si norme, despre care Cristina Turnagiu Dragna vorbeste cu o pasiune care contamineaza.
M-a impresionat de-a dreptul pledoaria ei pentru folosirea costumului national sau a elementelor nationale in tinutele de gala. Asa cum se prefigura inca din primele ore, cursul a fost unul personal de aceea Cristina a gasit de cuviinta ca elementele nationale sunt la fel de valoroase intr-o tinuta ca si cele de black tie dintre cele mai rafinate. A fost unul dintre putinele momente cand, la un curs, am simtit ca vreau mai mult de la mine in relatia cu altii si acest lucru a fost inspirat de retorica trainerului nostru, care se duce mai departe de reguli si norme. Cristina adopta aceste reguli si le integreaza intr-un stil de viata care o face sa contamineze si pe altii cu microbul elegantei si al bunului simt.
Stilul de viata va influenta intotdeauna si stilul de business, intrucat o relatie de afaceri este si o relatie personala intre doi oameni care iau decizii. In cazul acesta, informatiile primite la curs m-au ajutat sa imi dau seama de greselile pe care le-am facut in trecut si nici nu vreau sa ma gandesc cat m-au costat. Costat la propriu, nu la figurat! A nu raspunde prompt la emailuri, a nu multumi, a nu trimite feedback si – cel mai grav dintre toate – a nu respecta normele de eticheta din motiv ca business-ul este despre bani, te poate costa functii, afaceri si venituri. Am plecat de la curs convinsa ca anul acesta cadourile de business nu vor mai fi standardizate si ca imi este necesara o strategie numai pentru asta.
M-a surprins atentia ei pentru detalii. Presarate cu complimente, portelanuri de la Azay (furnizorul Casei Regale a Romaniei) si ciocolatele elvetiene, explicatiile ei despre tinuta la dineurile oficiale pareau a fi venite dintr-o lume in care eleganta este inca o parte importanta din viata oamenilor. Am sa va las sa descoperiti singuri diferentele dintre lingura pentru grapefruit si cea pentru desert sau cand vei putea folosi furculita pentru salata.
Ceea ce este fascinant la acest curs este cum trainerul integreaza eticheta intr-un stil de viata care te poate eleva atat la nivel personal cat si profesional. Acum, sincer, mai stie cineva un curs care are un capitol despre DECENTA? La finalul cursului am simtit nevoia sa ii multumesc, nu pentru ca asa imi predase in cele 18 ore de maraton de eticheta, ci pentru ca asa am simtit.”
(Opinia Biancai Preda face parte din review-ul „Business-urile mari se fac intre oameni iar oamenii relationeaza pe baza etichetei”, aparut in 11 octombrie pe siteul www.cbmanagement.ro)
9 DAYS till 18 & TIPS 2
Eticheta sociala si Eticheta de afaceri sunt doua concepte ce au la baza doua valori complet diferite
Curtoazia şi politeţea au fost mereu sprijinite de câteva mesagere care şi-au arătat importanţa de la prima apariţie. Cadourile, micile daruri oferite cu
Comentarii: