INTERVIU de Sonia Argint-Ionescu
pentru DOER.ro, 18 Aprilie 2018
Pe Cristina Turnagiu o cunosc de mult, mult timp, cred că de pe la 16 ani. Așa
„În ultimul timp, cei mai mulţi dintre noi au decis că trebui să fie “autentici” pentru a se decupa dintr-un peisaj aglomerat cu modele, tipare şi clişee. Dar, evident a fi autentic nu are nicio legătură cu lipsa de maniere. Într-o lume care se construieşte, de milenii pe civilizaţie, pe cultură, pe educaţie, este obligatoriu să înveţi, să aplici şi să respecţi regulile etichetei şi protocolului.
Un subiect pe care-l propun azi, la „Dialoguri despre Putere”, într-o dezbatere cu Cristina Turnagiu Dragna. Din 17 martie 2017, în fiecare seară de joi, live, pe postul tv de business Canal 33 România, Cristina ne invata pe toţi #Eticheta în afaceri.
“Eticheta de business îşi are originile în
ierarhia militară”
Cristina Dragna:Eticheta reuneşte bunele maniere şi regulile formale de comportament în societate. De la primele sfaturi pe care părinţii le dau celor mici acasă privind salutul, mulţumirile sau întâietatea pe care cei mici trebuie să o acorde celor mai în vârsată până la regulile pe care le învăţăm despre comportamentul în societate, cele pe care le urmăm când luam masa sau când ne aflăm la serviciu. De la cele mai sofisticate referitoare la modul în care comunicam cu ceilalţi până la cele care ne spun cum ar trebui să arătăm respect pentru însemnele naţionale, toate fac parte din setul de maniere care ne facilitează buna înţelegere cu ceilalţi şi ne pozitionează drept oameni educaţi. Îmi place să spun că eticheta are la bază un “Careu de Aşi”: politeţea, respectul, curtoazia şi eleganţa. Importanţa unuia sau a altuia dintre “Aşi” variază în funcţie de zona de etichetă în care “acţionăm”. Eticheta se împarte în două mari categorii. Eticheta socială, pe care o folosim în cadru privat, dar şi public, are la bază curtoazia (definită ca atitudinea de politeţe rafinată, amestecată cu generozitate şi eleganţă) iar sexul şi vârsta contează. În eticheta socială bărbaţii dau întâietate femeilor şi cei mai tineri celor mai în vârstă. Eticheta de business are la bază însă o altă valoare: puterea (ierarhia) este cea care contează şi nu vârsta, nici sexul. Eticheta de business îşi are originile în ierarhia militară unde inferiorii dau întâietate superiorilor fie că sunt mai tineri, fie că sunt bărbaţi sau femei.
“Prima “carte” cu noţiuni de etichetă şi protocol a fost scrisă în vremea faraonilor”
Cristina Dragna:Este setul de reguli şi norme ce trebuie respectate în viaţa socială, în contexte publice şi oficiale. Şi protocolul îşi are propriile sale categorii: avem protocol naţional sau internaţional, protocol instituţional (ca ansamblu de norme, dispozitii legale, cutume şi tradiţii care guvernează realizarea acţiunilor oficiale), protocol diplomatic, protocol militar, bisericesc, regal şi mai nou, protocolul afacerilor. Chiar dacă pare o noţiune contemporană, protocolul are o istorie ancestrală, el avându-şi originea în normele adoptate de primele societăţi omeneşti, care le asigurau supravieţuirea şi buna convieţuire. Tot atunci au apărut si primele ierarhizări: erau urmaţi şi onorati cei curajoşi, cei puternici, cei care aduceau beneficii societăţii. Iar prima “carte” cu noţiuni de etichetă şi protocol a fost scrisă în vremea faraonilor, mai exact in Dinastia a IV, cand vizirul faraonului Isesi a fost obligat de către acesta să “transfere” cunoştinţele sale fiului său ce îi urma în îndatoririle de vizir, aşa apărând “Înţelepciunile/Maximele lui Ptahhotep”, o culegere de 45 de maxime despre regulile de comportament şi trăsăturile morale necesare pentru a răzbi în viaţă şi în societatea egipteană antică. Aşadar au fost milenii bune de îmbunătaţiri ale acestor norme şi ele şi-au dovedit nu doar eficacitatea ci şi eficienţa.
“Eticheta stă la baza dezvoltării societăţii civilizate”
Antoaneta Banu:Se vorbeşte tot mai mult despre ” a fi autentic”, ca plus valoare a personalităţii. Eticheta şi protocolul înseamnă rigoare, a te încadra intr-un tipar, să spunem. De ce avem nevoie, în viaţa noastră de etichetă şi protocol?
Cristina Dragna:Pentru că eticheta stă la baza dezvoltării societăţii civilizate, pentru că eticheta este facilitatorul comunicării şi pentru că fără etichetă şi integrarea normelor de protocol în activităţile de business oamenii de afaceri, tinerii profesionişti sau cei care aspiră la statutul de antreprenor nu vor fi acceptaţi drept partener egal la masa negocierilor. Noi am pornit în 2007 în “cursa europeana” cu un handicap major: pentru multe generaţii bunele maniere nu au fost pe lista „materiilor” obligatorii de studiu şi acest lucru s-a simţit în societatea românească iar oamenii de afaceri au fost obligaţi să se integreze mai repede comparative cu structurile statului, dacă au vrut să fie ascultaţi de cei care contează în business. Însă lucrurile se schimbă în bine. Românii au o capacitate uriaşă de adaptare şi, sub presiunea deschiderii graniţelor, a schimbărilor permanente, a performanţelor partenerilor şi adversarilor, a globalizării şi prezenţei tot mai puternice a diversităţii şi multiculturalităţii, am început să acordam importanţă etichetei, protocolului si ceremonialelor. Acestor presiuni le putem face faţă doar prin „alinierea” la nivelul de politeţe, respect, grijă şi curtoazie al celor cu care intrăm în contact. Aşa autoritatea, puterea de persuasiune şi bunul nostru fond tradiţional (inteligenţa lucidă, toleranţa, creativitatea, ospitalitatea, adaptabilitatea şi capacitatea de motivare) vor putea fi recunoscute şi apreciate. Această atitudine se simte în România lui 2017, în Europa şi lumea de azi, experienţele generate de tinerii educaţi în România care performează în străinătate ori firmelor româneşti care şi-au construit „pui” în lume, confirmă că am ales bine când am optat să integrăm eticheta şi protocolul în afacerile noastre
“Vă închipuiţi astăzi un om plăcut, un profesionist de succes sau un lider admirat fără a stăpâni elementele de comunicare, foarte bine?”
Cristina Dragna:Nu găsesc un domeniu în care eticheta şi protocolul să nu faciliteze comunicarea şi nici un fel de relaţie interumană sănătoasă care să nu folosească eticheta. Vă închipuiţi astăzi un om plăcut, un profesionist de succes sau un lider admirat fără a stăpâni elementele de comunicare foarte bine? Fără a ştii să ducă o conversaţie, fără a şti să îşi cultive relaţiile, fără a arăta respect celorlalţi, fără a avea grijă de ceea ce este important pentru cel din faţa lui sau fără a constitui suport pentru oamenii din jurul lui? Şi fie că vorbim de relaţii de prietenie, de dragoste, de afaceri, sociale sau diplomatice toate „exersează” eticheta într-o mai mică sau mai mare proporţie. Concret: oamenii aflaţi în oricare dintre aceste relaţii, pentru a o menţine funcţională şi a o îmbunătaţii o „încarcă” permanent, exact cu valorile pe care le are la bază eticheta: respectul, grija, politeţea, toleranţa, eleganţa şi empatia. Oamenii nu dezvoltă relaţii de nici un fel fără o bună comunicare, nu există comunicare eficientă fără integrarea regulilor de etichetă, aşadar, totul evoluează şi se dezvoltă atunci când eticheta face parte din viaţa noastră.
“Prin integrarea etichetei în afaceri creşti valoarea brandului companiei dar şi valoarea brandului personal”
Cristina Dragna:Ele nu doar facilitează comunicarea interumană, cum am spus anterior, ci oferă şi câteva “short-cut-uri” pe care le poţi obţine cu greu în alte cirmumstanţe. De exemplu îţi aduce serioase puncte de încredere şi simpatie. Atenţia şi respectul pe care îl acordăm partenerilor de afaceri din ţară sau din străinătate (grija pentru cultura din care vine, pentru nevoile sale, pentru felul în care se simte când ne întâlneşte şi modul în care ne arătăm pritenia cănd pleacă) ne plasează de la început într-o zonă de încredere, simpatie şi admiraţie pe care le putem folosi în avantajul nostru în viitoarele relaţii de afaceri. Vom fi lăudaţi, admiraţi şi recomandaţi pentru curtoazia, eleganţa si atenţia pe care o acordăm partenerilor şi afacerii. O femeie de afaceri, de exemplu, care cunoaşte regulile de etichetă de afaceri şi normele de protocol va fi din start primită la masa negocierilor pe picior de egalitate. Modul în care se prezintă, în care se adresează, construcţia discursului, detaliile de comportament non-verbal şi para- verbal pe care le integrează în comunicarea sa, îi sporesc elementele de autoritate şi persuasiune ceea ce va eclipsa inerentele preconcepţii despre “sexul slab”. Un protocol de afaceri bine urmărit de departamentele unei companii sporeşte valoarea culturii organizaţionale, sudează echipe, creşte eficacitatea (ceea ce trebuie făcut pentru că este important) şi eficienţa (ceea ce trebuie făcut pentru că este urgent). Prin integrarea etichetei în afaceri creşti valoarea brandului companiei dar şi valoarea brandului personal. Iar acest lucru se va vedea în relaţiile pe care le dezvolţi cu consumatorii, în modelarea percepţiei pozitive deci în creşterea vânzărilor. Şi sunt doar o parte dintre beneficile pe care eticheta şi protocolul le pot aduce afacerilor.Vă pot convinge de asta cei care au reuşit să bifeze obiective aproape imposibile, doar cu ajutorul etichetei şi protocolului. Eu sunt un exemplu în acest sens şi povestesc despre aceste lucrui pe site-ul meu(www.cristinadragna.ro) sau la cursurile mele (http://www.cbmanagement.ro/curs/eticheta-si-protocol-in-afaceri )
Cristina Dragna:Cursul meu trece participanţii prin toate componentele etichetei sociale şi de afaceri, protocolului instituţional şi cel social. Detaliem regulile legate de apariţie, distanţă, teritoriu şi salut, elementele primei impresii, comunicarea non-verbală şi para-verbală, practicăm regulile de conversaţie şi corespondenţă, scanăm ospitalitatea şi curtoazia, manierele la masă, în evenimente şi în călătorii, şi pigmentez codurile vestimentare cu elemente de styling şi branding personal. Şi toate acestea în cadrul unei „întâlniri sociale” de week-end. Îmi concentrez atenţia pe informaţia personalizată pe care o pot oferi cursanţilor pentru a pleca de la întalnirea cu mine cu soluţii la problemele lor. Am poveşti şi istorii, exemple de bune practici , studii de caz pe gafe uriaşe şi am adunat mult material auxiliar pe care îl ofer cursanţilor în cele două zile şi jumătate de curs. Am ales să creez acest curs la propunerea agenţiei Creative Business Management pentru specialiştii în comunicare din mediul privat sau instituţional, antreprenori si free-lanceri care urmăresc colaborări la nivel internaţional, consultanţilor implicaţi în proiecte internaţionale, event-plannerilor, persoanelor implicate la nivel executiv în activităţi de branding, image management, marketing, în activitaţi culturale şi diplomatice.”
INTERVIU de Sonia Argint-Ionescu
pentru DOER.ro, 18 Aprilie 2018
Pe Cristina Turnagiu o cunosc de mult, mult timp, cred că de pe la 16 ani. Așa
Având în locuri, vremuri şi culturi distincte, diferite definiţii şi limite, decenţa, şi-a pierdut astăzi din „reputaţia” cu care a fost creditată câteva
Comentarii recente